Nagrada Zmajevih dečjih igara „Rade Obrenović“ za najbolji roman namenjen mladima u 2005.godini

Filed under: kritika,region |

Radmila Gikić

GRADIMIR STOJKOVIĆ: „MAJA U OBLACIMA“
(IP Book, Beograd, 2010.)

«Meni se u životu događaju samo obične stvari, od rođenja do danas», započinje priču Gradimir Stojković u najnovijem romanu „Maja u oblacima“.
Maja je, za svoje drugarice i drugove, prava bubalica koja se zanosi knjigama i pričama, koja je uvek odličan đak i savesna u učenju. Na prvim stranicama ove uzbudljive literature, upoznajemo je kao prilježnog čitača, strastvenog ljubitelja dobre knjige, i kako razmišlja o Mariji Kiri: «i nije samo Marija…kako se zvao onaj što su zajedno nešto muvali u hemiji ili fizici», kao uzgred priča glavna junakinja. Pored Marije Kiri, biće pomena i o Kusti, i mada Gradimir Stojković nikada ne ispiše puno ime, iz konteksta se može zaključiti da je reč o Emiru Kusturici, jer je bilo govora o filmu. Maja živi sa majkom koja, nasuprot njoj, stalno čita «ljubiće» a: «Tata je uvek s nama, uvek je bio i uvek će biti. On živi sve dok se sećamo njega» razmišljaće ova devojčica u trenucima dok joj se Vasko udvara. Mada je najbolja učenica u razredu, kada posustane u učenju, razredni misli da je sve to zbog tate, tate kojeg nema više. Učenica je osmog razreda, razreda gde su se svi učenici, u jednom trenutku razboleli pa su ih nazvali «grupa virus».
U ovom interesantnom romanu rečnik kojim se služe junaci je onaj koji koriste sadašnje generacije mladih: smor, kul, kulirao, matorci, mentolčina, šizijade, šoknuti, palim ja odavde, uprisebiti, moronka, odlepiti, frka, baci kosku, krelac, smor-žvaka, utripovati, blam, itd. Najbolji primer za to je rečenica: «Ne bacaj žvaku s njom, jer kad ona startuje iz pete brzine, nema šeme da je središ!» Gradimir Stojković, naročito u četvrtoj glavi, neguje, i to vrlo uspešno, dijalog kao osnovnu formulu za uspešnost komunikacije mlade generacije. A likovi su: Aleksa-smor, Uške-ljiga, Vaske, Jelena, Kuki, Riči, Mina, sve dok ne dođe novi učenik, Milisav Ristić, a pošto je sa Dedinja, kao simbola bogatog sveta, uneće nemir i razdor među učenicima. Međutim, u Maju su zaljubljeni mnogi dečaci, možda i Kuki, što kaže njegova sestra, možda i mnogi drugi o kojima ona i ne razmišlja. Zbrka u glavni devojčuraka prava je slika mladih u tim godinama te nije nikakvo čudo što misli hrle čas ka jednom a potom ka drugom mladiću.
Da je Maja iz sveta današnjice, savremene mlade generacije, vidi se i po vremenu koje provodi ispred računara, po satima koje utroši na četovanju, na razgovoru sa prijateljima pomoću ove moćne sprave. U jednom takvom traćenju vremena, kako bi stariji često govorili, u četovanju, upoznaće i izvesnog pesnika koji se predstavio kao Dark Master – Gospodar Mraka. Mada joj je «mama sada bila i Mama i Tata», nije imala strpljenja ni volje da sluša Majine priče i nedoumice. A nevolja je bilo dosta, od toga da se jedna Majina drugarica, Jelena, ispisala iz škole. Riči, taj obesni mladić «Skinuo je mrak Jeleni» ili, bolje rečeno, spavao je sa njom i to razglasio po školi, te jadnica nije imala izlaza, nego da se skloni od sredine u kojoj joj je nanet bol i poniženje. Međutim, Maja je za sve imala razumevanja, tako joj je jednom prilikom njena drugarica Mina i rekla: «Ti bi i za Klintona našla opravdanje». U tog istog Ričija i Maja je bila zaljubljena, i to nije krila. Jer on je bio i pesnik.
U osami, posle škole, ili neke sedeljke, gde je Maji uglavnom bilo dosadno i nerado je odlazila, vraćala bi se u svoj svet sobe, sopstvene sobe kako bi rekla Virdžinija Vulf, i tu ulazila u virtuelni svet kompjuterske magije. Tako je, jednom prilikom, zatekla na ekranu i pesmu koju joj je poslao Dark Master, taj čudni i imaginarni, skriveni lik. A Maja, razvodnjena između ljubavi prema Ričiju, izjavljuje mu ljubav, ni ne sluteći da je to upravo Dark Master. Njen Riči, dotle upada u nevolje, sa dvojicom «gorila», osionih mladića, ulazi u kavgu i svađu sa njima, dolazi do tuče i njemu biva razbijen nos, tako da ga je tata ispisao iz škole.
Maja, u svojoj mladosti, sa šesnaest godina, treba da proslavi rođendan, ali ona, «ponovo zbog tate» nije bila raspoložena da ga slavi, međutim, ispred vrata ju je sačekao jedan poklon, tajanstveni poklon od tajanstvenog pošiljaoca. Ta prikrivena tuga za tatom, stalno je prisutna, Maja neće insistirati na tome, ali će se osećati usamljenom i uskraćenom zbog očevog konačnog odlaska, o čemu nije imala ni sa kim ni da priča, a reč je o smrti kao definitivnom završetku.
I ono što je najzanimljivije, na kraju romana Gradimir Stojković pravi obrt, dok očekujemo da saznamo ko je Dark Master, on se pojavljuje kod Maje, i priča se razrešava.
Sa ovim romanom Gradimir Stojković je napravio novi iskorak, ponovo je napustio „Hajduka“, sada već kultne ličnosti dečije književnosti, i pokazao da ume, vešto, da sagradi drugačiji roman. „Maja u oblacima“ je odjednom postala novi lik dečije literature, rado čitana, brzo je osvojila mlade čitateljke koje su u njoj videle simpatičnu tinejdžerku

*